Bijzondere loopbruggen zorgen voor wind in de zeilen bij Abuco uit Middenmeer

0

Staalbouwer Abuco uit Middenmeer heeft de vijftigste zogenoemde 'Ampelmann Walk-to-Work' gangway afgeleverd. Deze dertig meter lange loopbrug wordt vooral in de offshore gebruikt om personeel op zee veilig over te zetten vanaf schepen, booreilanden en windmolens.

De eerste loopbrug werd door Abuco in 2010 gerealiseerd en stond min of meer symbool voor de nieuwe start van het bedrijf. "Wij zijn na het faillissement Wabucon met veertien man opnieuw begonnen", zegt directeur Jack Wagenaar. "De eerste loopbrug was twintig meter. De bruggen werden steeds langer. Wij werken nu aan een brug van liefst 32 meter. Dat is een speciaal offshore access systeem, Icemann genoemd. Die kan in poolgebieden worden ingezet. De afgelopen jaren zijn we ook langzaam weer gegroeid naar veertig werknemers."

De bijzondere loopbruggen worden in opdracht van Ampelmann geleverd, die ze vervolgens van hydrauliek en elektrische besturing voorziet en daarna verhuurt. Het bijzondere van de bruggen is dat ze de golven op zee compenseren. "De brug vanaf het schip ligt dus stil terwijl het schip zelf wel beweegt door de golven. Daardoor kunnen mensen eenvoudig oversteken naar bijvoorbeeld andere schepen of een booreiland. Sinds de start zijn op die manier meer dan drie miljoen mensen veilig overgezet bij circa 200 projecten wereldwijd", licht Wagenaar toe.

Studenten

Ampelmann is opgericht door vier studenten van de TU in Delft. Zij hebben het systeem bedacht waarna de staalbouwer uit Middenmeer als toeleverancier bij het project is betrokken. Van het eerste type van twintig meter werden er vijf gebouwd, van de vijf meter langere versie volgden er 25, de laatste bruggen zijn weer vijf meter langer.

De laatste twee jaar was de helft van de omzet van Abuco te danken aan de bouw van de bijzondere loopbruggen. Nu het slechter gaat in de offshore neemt ook de vraag naar de Ampelmann Walk-to-Work wat af.

"Gelukkig zien we dat op dit moment wel de vraag voor de bouw van grote attracties bij kermissen en pretparken toeneemt. Daarin zijn wij ook actief. Zo werken wij nu aan een reuzenrad. Die moet naar Canada. Dat soort werk compenseert de afname in de offshore. Wat dat betreft ben ik ook optimistisch over ons bedrijf. Niet dat ik verwacht dat we hard groeien, maar we kunnen onze mensen goed aan het werk houden."