Publiekscampagne ‘Jouw Noord-Holland’ van start

1

Als onderdeel van het proces om te komen tot een gedragen omgevingsvisie is vandaag de publiekscampagne ‘Jouw Noord-Holland’ van start gegaan. Tijdens de campagne wil de provincie met zoveel mogelijk Noord-Hollanders in gesprek komen over de toekomst van Noord-Holland. Hoe wil jij leven, wonen, werken en spelen? Nu, en in de toekomst?

Met de campagne duiken we letterlijk in de leefruimte van onze inwoners. We gaan naar alle regio’s in de provincie en bezoeken onze inwoners op plekken waar zij zich het meest thuis voelen; in huiskamers, achtertuinen, buurthuizen en scholen. Maar ook op evenementen als Sail Den Helder en Bevrijdingspop. Tegelijkertijd bouwen we aan een online community op de Facebookpagina Jouw Noord-Holland.

Ter voorbereiding van de campagne is een representatief onderzoek gehouden onder ruim 1500 inwoners van de provincie. De uitkomsten van dit onderzoek gebruiken we in de campagne. Verschillende media (o.a. Noordhollands Dagblad, Parool) hebben vandaag aandacht besteed aan het onderzoek.

Uit het onderzoek blijkt dat Noord-Hollanders erg tevreden zijn over hun woonplek. Ze geven hun woonomgeving gemiddeld een 7.7 en maar liefst 88% van de inwoners raadt Noord-Holland aan als woonplek. Daarnaast zijn Noord-Hollanders behoorlijk honkvast; ruim driekwart denkt de rest van zijn leven in deze provincie te blijven. Behalve natuur, klimaat en energie, noemt 41% een gezonde leefomgeving, 32% voldoende werkgelegenheid en 30% voldoende woningen op het wensenlijstje voor de toekomst. Opvallend is dat Noord-Hollanders een rotsvast vertrouwen hebben in de eigen provincie. 77% van de respondenten vindt dat Noord-Holland zich in de juiste richting ontwikkelt, terwijl slechts 49% vindt dat Nederland de juiste richting op beweegt.