Volgende || Fluwel >

TESO, dé veerdienst van Texel, vertrekt altijd en straks duurzamer dan ooit

9

Wist je dat er ruim 13.000 afvaarten per jaar van en naar Texel gaan? En dat de boten slechts 10-20 keer stilliggen, niet omdat het stormt – want met windkracht 10 varen ze nog – maar door te lage of hoge waterstand. Die afvaarten worden geregeld door TESO. In 2016 komt er een nieuwe boot in de vaart, de Texelstroom. Het is een hypermoderne boot, duurzaam en maatschappelijk verantwoord ontwikkeld.

Maatschappelijke onderneming

Cees de Waal, directeur van TESO, kom je gewoon tegen op het eiland. Op z'n 17de ging hij naar de vaste wal om te studeren. En 17 jaar later keerde hij terug. Sinds 2008 is hij terug op Texel en werd hij op 34-jarige leeftijd directeur van TESO. Daar zijn ze enthousiast over de nieuwe boot. Op straat wordt hij erover aangesproken en stellen ze hem uiteenlopende vragen, zoals 'weet je hoe hoog de toiletpotten zijn op het nieuwe schip?’ Hij beantwoordt alle vragen graag. TESO is een onderneming die een maatschappelijk karakter combineert met moderne bedrijfsvoering. De Texelaars zelf spelen een grote rol, het is hún veerdienst, vertelt De Waal.

Van levensbelang

Juist door die Texelaars is TESO opgericht. Een onderneming die er voor zorgt dat er continuïteit in afvaarten is en de prijs laag houdt zodat iedereen met de boot naar de overkant kan. Elk uur retour voor 2,50 euro over het Marsdiep. De veerdienst heeft soms een rol van levensbelang. Zo’n 130 nachten per jaar gaan de piepers af van de bemanning en brengen ze met spoed de ambulance naar de overkant. TESO is er voor het eiland en al haar bezoekers.

Texelstroom

Onder zeer grote publieke belangstelling is afgelopen zaterdag de nieuwe veerboot Texelstroom overgedragen aan TESO. Het is de 15de veerboot sinds de oprichting. Deze boot vaart op gecomprimeerd gas en batterijen. Op het topdek liggen 462 zonnepanelen die alle aan boord benodigde stroom leveren. Restwarmte van de motoren wordt benut om het schip ’s nachts warm te houden. 

Op en onder de TESO-boten zitten instrumenten, waarmee het NIOZ (het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee) gegevens van de Waddenzee verzamelt. Omdat de TESO-boten vele malen per dag over het Marsdiep varen, is dat voor het NIOZ de ideale manier om veel gegevens over de zee en de bodem te verzamelen. En wist je dat de veerboot van TESO eigenlijk uit 'twee boten' bestaat? De techniek is dubbel uitgevoerd, dus passagiers ervaren geen overlast in geval van storingen of onderhoud dat tijdens de vaart dient te worden uitgevoerd. 'Reparaties doen we varend op zee. Zo blijft de veerboot altijd in de vaart!'

www.teso.nl

 

Cees de Waal, directeur Teso, de veerdienst tussen Texel en Den Helder
Texelstroom, het nieuwe duurzame schip van Teso (3D model)
Interieur van het nieuwe duurzame schip van Teso, de Texelstroom
Zicht op de haven van Texel na vertrek van de veerboot van Teso




Volgende || Fluwel >