Assisteren bij een baggerproject voor de kust van Kenia, bijdragen aan het Kasahagan-olieveld in de Kaspische Zee en ondersteuning bij de aanleg van een 1220 kilometer lange gasleiding op de bodem van de Oostzee. De vloot van Acta Marine uit Den Helder bevaart de wereldzeeën om klanten te bedienen.

Acta Marine bevaart de wereldzeeën met lef en vertrouwen

In de haven van Den Helder ligt de ‘Coastal Boxer’ voor anker: een van de schepen uit de Acta Marine-vloot. Het schip wordt klaargemaakt voor een reis naar Finland. De voorraadkast in het keukentje staat vol pakken hagelslag, potten pindakaas en andere levensmiddelen. In de gang staan twee wasmachines: een voor gewone kleding en een voor de vaak met olie besmeurde werkkleren. In de drie kleine hutten hangen opklapbare stapelbedden en er is een badkamer. Een smalle trap leidt naar de brug hoog boven het water, waar de kapitein het schip bestuurt en hij een geweldig uitzicht heeft over zee. Tijdens een project is het schip de verblijfplaats van de bemanning: het doet dienst als hotel, vervoermiddel, magazijn en werkplaats. 

De wereld over

Acta Marine beschikt over zo’n 50 werkschepen die worden uitgezonden naar projecten op het gebied van bagger- en waterbouw, de olie- en gasmarkt en de offshore windindustrie. Directeur Govert Jan van Oord: “Onze schepen bevinden zich overal ter wereld, soms voor een kort project, soms voor langere tijd. Vorig jaar is onze Coastal Chariot uitgezonden naar Chili waar een Franse opdrachtgever een project leidde. Een van de onderdelen: het boren van 11 meter diepe schachten voor de kust. Dat moest in één keer perfect. Hij wilde hierbij ondersteuning van een betrouwbare dienstverlener. Ondanks de enorme afstand koos hij voor Acta Marine. Onze bemanning scheepte in Den Helder in en stak de Atlantische Oceaan over, door het Panamakanaal langs Ecuador en Peru naar Chili om de klus te klaren. Zo’n lange reis met een relatief klein schip is écht een uitdaging, ik was graag meegegaan!” Want als zijn werkschema het toelaat, bezoekt hij graag een schip op locatie. “Het contact met je mensen en de klant, de projecten van dichtbij bekijken en het dagelijks leven aan boord meemaken… Geweldig.” 

Indrukwekkend cv

Acta Marine heeft flink wat aansprekende opdrachten op haar cv staan. Zo namen zes boten deel aan het Nord Stream-project: de aanleg van een 1220 kilometer lange gasleiding van Rusland naar Duitsland. Voor het vergroten van de Maasvlakte met 2000 hectare nieuw land werden acht werkschepen ingezet. “We voeren mooie opdrachten uit, iedere dag is anders en er gebeurt altijd wat.”

"Maar vergis je niet: het is ook keihard werken, en aan boord moet je constant paraat staan. Dat moet je in je hebben"

 

Hoe Acta Marine zich onderscheidt? “We bouwen lange termijnrelaties op met onze klanten en zijn een betrouwbare, professionele partner. Onze schepen zijn goed onderhouden, onze mensen lopen nergens voor weg. We werken overal ter wereld en beschikken over een breed internationaal netwerk. Zo hebben we partners aan de West-Afrikaanse kust, in de Kaspische Zee en in Australië. Daardoor krijgen we veel voor elkaar, waar we ons ook bevinden. In ons vakgebied is het fijn lokale vrienden te hebben. En het maakt dit werk zo leuk!” Veiligheid speelt een cruciale rol, zowel aan boord als tijdens de werkzaamheden. “Door procedures vast te leggen, onze mensen te trainen en constant controles uit te voeren waarborgen we onze veiligheid. We werken vaak met een internationale staf: Filipino’s, Indonesiërs, Afrikanen…..Ook zij worden volledig getraind. Onze klanten kunnen ervan op aan dat we weten wat we doen.”

Lef en vertrouwen in de toekomst

Hoe ziet van Oord de toekomst van Acta Marine? “We gaan voor een leidende rol binnen de werkbotenmarkt. Daarnaast willen wij ons positioneren binnen de offshore windindustrie, met name in Europa.” Daarom nam Acta Marine in 2015 een bedrijf uit Rotterdam over dat gespecialiseerd is in het vervoeren van personeel en vracht aan windmolens op het water. “Met de Acta Orion - met haar 108 meter ons grootste schip – brengen we veilig mensen en goederen over naar windmolens, ongeacht de deining op het water.” Momenteel is een tweede schip van dit formaat in aanbouw. “Daarmee tonen we flink wat lef: de offshore scheepvaartmarkt verkeert namelijk in zwaar weer als gevolg van de lage olieprijzen. Toch durven we te investeren: we hebben er vertrouwen in dat de markt aantrekt. We zijn een sterke speler op het gebied van kleine schepen, maar willen ook inspelen op de behoefte aan grote schepen. We blijven dus werken aan onze groei, en we hopen nog heel wat mooie avonturen te beleven!”

 

< terug naar het overzicht



 
 


Gerelateerde verhalen