Je moet inspelen op verandering. En je moet op tijd stoppen met een concept, als het niet lukt. Dat is niet erg, dat hoort bij innoveren. Je moet echt iets unieks bedenken en dat gaat niet zonder uitproberen. Als je niet experimenteert, kom je niet verder. Elke maand is er bij Social Blue budget voor business development. Het bedrijf genereert via Facebook meer dan twintigduizend leads per dag. En ondernemen doen ze op gevoel. Zo ziet de moderne onderneming eruit.

Born to be Blue

In Hoorn staat een voormalig bankgebouw. Aan de buitenkant een universeel modern pand, binnen is het een ander verhaal. Naast de volledig gestylde kantine en game room, is de voormalige boardroom helder en fris, met veel glas en aan alle kanten uitzicht. In het midden een wit bureau met daarop een Apple. Een witte vergadertafel, stoelen, een plant. Dat was het wel zo’n beetje qua meubels. Het is de werkkamer van Tim Roemer, eigenaar en oprichter van Social Blue. 

Social Blue is expert in lead en sales generatie via Facebook en Instagram. Alles is erop gericht om in contact te komen met zo veel mogelijk klanten. Uniek is dat de opdrachtgever, een merk, betaalt per lead en er geen vaste kosten zijn. Het bedrijf van Tim is specialist in ‘blue’ en volledig gericht op performance. Ze meten alles tot op de komma en monitoren alle platforms dagelijks. Zo hebben ze een exact inzicht in conversie, het omzetten van een bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel zoals een aanmelding, een registratie, een bestelling of een betaling.

Winkeltje spelen

Vroeger ging dat wel even anders om mensen te verbinden aan een merk. Kun je je nog herinneren, dat je als kind wel eens tussen de post zo’n envelop vond met schreeuwerige teksten erop? Het was van dat krakerige dunne papier, rijk gevuld met een dikke stapel kaarten. Elke kaart vermeldde een product. Aan de achterkant kon je je adresgegevens invullen. Het was ouderwetse reclame, via de post. In de rijk gevulde envelop zaten soms wel twintig kaarten en het was de perfecte aanvulling op jouw winkeltje onder de keukentafel. Het was in de jaren tachtig en zelfs nog tot in de jaren negentig de manier om ‘leads te genereren’, vertelt Tim. Het moest mensen aanzetten tot het kopen van een product of dienst. Tim grijnst en trekt de la van zijn bureau open. Hij houdt de envelop van twintig jaar geleden in de lucht. Deze bewaart hij, om hem te herinneren, waar hij vandaan is gekomen. 

Social Blue in Hoorn genereert meer dan 20.000 leads per dag via Facebook en is actief in meer dan 50 landen.

 


Digitaal is de toekomst

Tim studeerde marketing in Hoorn en ging na zijn studie aan de slag bij het bedrijf dat deze kaarten produceerde en uitgaf. Hij zag daar als jonge man kansen in de komst van internet. Hij was er zeker van, dat het in de toekomst anders zou moeten. Tim bedacht een project en mocht het van zijn toenmalige werkgever opzetten, om digitaal leads te genereren. Omdat Tim jong was, en de zaken slechter gingen, bekeek hij de wereld om hem heen anders dan zijn werkgever. Het was ouderwets om mensen pakken met kaarten te sturen en dan te wachten tot ze overgingen tot aankopen. Dat moest slimmer kunnen, dacht Tim. Hij zag dat mensen steeds actiever werden op internet en daar hun informatie zochten. Het plan werkte en het werd voor hem de basis als ondernemer. Uiteindelijk nam Tim, in samenwerking met investeerder Ramon Casander, zelfs het bedrijf van zijn oude werkgever over.

Tim Roemer van Social Blue

Focus op ‘blue’

Tweeëneenhalf jaar geleden richtte hij zijn tweede bedrijf op: Social Blue. En met dit bedrijf richt Tim, inmiddels zesendertig, zich volledig op het genereren van leads naar Facebook en Instagram. De focus op ‘blue’ is zo sterk, dat ze zich volledig gespecialiseerd hebben en direct contact hebben met Facebook in Ierland. Als facebook een bêtaversie wil laten testen, is Social Blue van Tim Roemer een van de bedrijven die daar als eerste mee aan de slag gaat, voordat het op de markt komt. ‘Het is mooi om te zien dat niet ik, maar medewerkers van het bedrijf een presentatie geven bij Facebook in Ierland.’ Hij is trots, de jonge ondernemer.

Het succes zorgt voor groei. Sinds de oprichting is het aantal medewerkers elk jaar met honderd procent toegenomen en er werken inmiddels meer dan vijftig mensen, die zich bezighouden met verkoop, programmeren en design van Facebookcampagnes. Social Blue is actief in meer dan vijftig landen en uitbreiden naar het buitenland is een vurige wens van Tim. Gezien zijn gedrevenheid, gaat hem dat vast lukken.

Innoveren doe je door experimenteren

Als kind uit een familie van ondernemers, is Tim niet snel onder de indruk van de snelheid waarmee alles gaat. De markt waarop ze zich begeven gaat razendsnel, maar ook zijn eigen onderneming is dynamisch. Heeft hij angsten ’s nachts, als hij in bed ligt? Nee hoor, lacht Tim, nu niet meer. ‘Toen ik alles nog zelf moest doen, werd het me wel eens te veel, maar nu deel ik de verantwoordelijkheid en doe ik dingen, die alleen ik kan doen.’ Openheid is daarbij essentieel, vindt hij. Ze delen intern alles over wat wel en niet goed ging. Als een idee uitgeprobeerd wordt, kan het mislukken. Maar als je het niet probeert, weet je ook niet of en hoe het mislukt. Deze manier van werken is belangrijk, want het levert veel informatie op. En daar kunnen ze wat mee bij Social Blue.

Veel ondernemers in de regio Noord-Holland Noord doen weinig tot niets aan digital marketing. Veel bedrijven hebben niet eens een website die aan de gebruikers van vandaag voldoet. Social Blue organiseert daarom af en toe een seminar voor ondernemers, over hoe ze Facebook kunnen inzetten voor hun eigen onderneming.

Meer weten

Social blue - website

 

< terug naar het overzicht



 
 


Gerelateerde verhalen