Elke dag worden in heel Nederland kantines op middelbare scholen en hoger onderwijs door Cormet voorzien van vers en gezond eten. Hier geen patat en kroketten, maar eerlijk voedsel dat goed is voor schoolgaande jongeren.

Catering is uit, passie en beleving is in

Het is koud. De zon komt al op. De dauw op het gras glinstert. Het is doodstil in het bos, elk geluid zinkt weg in de grondmist. In een boom vlakbij breekt een tak. Plotseling klinkt een felle schreeuw en een uil scheert vlak over de twee weggedoken mannen, richting de lichte bosrand bij het open veld. Dat is het signaal. Nu zijn de zwijnen dichtbij. De twee zijn er klaar voor en houden hun adem in. Zelfs de honden houden zich gedekt. Rijkent en Frank wisselen een blik uit. Dit kan nog wel eens een mooie jacht worden.

Zo stellen wij ons voor dat Rijkent Cornelius en Frank Metzelaar, oprichters van Cormet, met elkaar de weekeinden doorbrengen. Hun hobby: jagen. Alles draait bij deze heren om eten en drinken. Eerlijk, oprecht, mooi en smakelijk eten. Cormet is een cateringbedrijf voor onderwijsinstellingen. Elke dag worden in heel Nederland kantines op middelbare scholen en hoger onderwijs door Cormet voorzien van vers en gezond eten. Hier geen patat en kroketten, maar eerlijk voedsel dat goed is voor schoolgaande jongeren.

 

Verantwoordelijkheid en gevoel

Net zoals  bij het jagen, ondernemen beide heren op hun eigen en elkaars gevoel, al ruim vijfentwintig jaar. Cornelius had een café, Frank werkte in de zorg en leidde tijdens zijn schooltijd de schoolkantine. In 1992 zat de oom van Cornelius in nood; de kantinedame van de school in Amsterdam was ziek. Of ze tijdelijk wilden helpen. Daar ontdekten ze, dat er elke dag duizend klanten voor je neus staan. Het was hen direct duidelijk dat er perspectief zat in catering op scholen en ze richtten Cormet op. Inmiddels is Cormet een bekende onderneming en gespecialiseerd in campuscatering (catering op onderwijsinstellingen) en heeft ruim vijfhonderd medewerkers in dienst.

 

Daar ontdekten ze, dat er elke dag duizend klanten voor je neus staan.

 

Zowel Rijkent als Frank voelen zich erg verantwoordelijk voor het verse eten en drinken dat zij dagelijks als Cormet leveren. Dankzij het aanbod en de concepten die ze ontwikkelen, krijgen scholieren en studenten weer goed te eten in het onderwijs. En dat is niet alleen vanwege het aanbod in de kantine zelf, maar ook hoe Cormet dat aanpakt. Want als een school links een supermarkt heeft en rechts een McDonalds, wordt het moeilijk. Dan gaan Rijkent en Frank eropaf en praten met alle partijen in de omgeving van de school omdat ook zij een rol spelen in de gezonde voeding van jongeren.

broccoli

 

Met zakelijke lenigheid

Het is net als met de jacht. Je vraagt je als jager niet af 'waar komt die eend vandaan', maar 'waar gaat die eend naartoe', zegt Frank. Je moet om je heen blijven kijken. Door alert te blijven op elke kleine verandering, krijg je pas door hoe je omgeving in elkaar zit. Waar zit wat, hoe bewegen mensen zich en wat zijn de behoeften. Je verplaatst je in de belevinsgwereld van de student. 

En als het over jagen gaat, licht Frank nog even toe: "Niet alle mensen begrijpen de jacht. De jacht is geen hobby maar een levenswijze, je geniet van de natuur in al haar pracht. Vergelijkbaar met het duurzaam onderhouden van je volkstuin: je zaait, wiedt, onderhoudt het en je oogst. Net als de boer, wil ook een jager ieder jaar opnieuw verantwoord kunnen oogsten en de continuïteit borgen."

 

Het is net als met de jacht. Je vraagt je als jager niet af 'waar komt die eend vandaan', maar 'waar gaat die eend naartoe'

 

Die zakelijke lenigheid van om je heen kijken, zit de beiden heren in het bloed. Daarom blijven Rijkent en Frank altijd zichtbaar op de werkvloer. Even iets zelf doen, om te kijken of alles nog klopt, of het concept nog werkt. Hiermee stellen zij zich als directeur van de onderneming kwetsbaar op. Ze stellen zich doelbewust zo bloot aan kritiek. Dat levert namelijk informatie op en daar gaan ze direct mee aan de slag.

Ze houden op deze manier ook persoonlijk contact met medewerkers. Zoals bijvoorbeeld met mensen die een nieuwe kans op de arbeidsmarkt krijgen dankzij het maatschappelijk verantwoord ondernemen van Rijkent en Frank. Sommige van deze medewerkers zijn zó gemotiveerd, dat ze professioneler worden dan anderen.

 

MVO: dat word je niet, dat ben je

Cormet is een onderwijscateraar. De wortels van het bedrijf liggen in Hem. Het is een van oorsprong Noord-Hollands bedrijf met enorme passie voor streekproducten uit de regio. Ze wilden graag een écht provinciaal bedrijf blijven. Maar bij de intrede van de openbare aanbestedingen raakten ze vijfennegentig procent van hun handel kwijt. Er ontstond een situatie waarbij ze op een nieuwe manier naar hun markt moesten kijken en innoveren om de beste te blijven. In elke aanbesteding werd de vraag gesteld hoe maatschappelijk verantwoord de onderneming is.

Maar wat betekent dat eigenlijk? Toen bleek dat Cormet al heel maatschappelijk verantwoord is. "Dat wordt je niet, dat ben je!", vindt Rijkent. "Het is de hele manier waarop je omgaat met de mensen die bij je werken, de mensen die je producten eten en drinken en hoe je samenwerkt met leveranciers van streekproducten." Door zich te focussen op service op een zo maatschappelijke mogelijke manier, groeiden ze uit tot een landelijke speler. En in 2018 willen ze de meest maatschappelijk verantwoorde onderwijscateraar zijn van Nederland. "Het is een way of life", zegt Rijkent.

hooi

Jaarlijks veertig procent weggooien? Dat kan anders

Dat maatschappelijk verantwoord willen zijn, is bepaald geen wassen neus. Rijkent en Frank zijn zo opgevoed. Ze hebben oprechte aandacht voor hun medewerkers, de klanten en de natuur. En "wat je dichtbij kunt halen is vaak ook erg goed", vindt Rijkent, doelend op de streekproducten waar ze met hartstocht over praten.

Hoe ga je met je goederen om? Wat kan je met restverwerking doen? Hoe voorkom je onnodig verkwisting van mooie producten? Dat zijn een paar van de vragen waar Rijkent en Frank zich druk om maken. Cormet excelleert in het zoeken naar dit soort oplossingen.

Een voorbeeld. In de catering business wordt jaarlijks veertig procent weggegooid. Dat gaat de, zelf op het platteland geboren, mannen aan het hart. Neem bijvoorbeeld de bloemkoolteler die 3 hectare land heeft, achter het huis waar Rijkent woont. Elk jaar wordt er feitelijk 1,2 hectare weggegooid van wat de teler met zorg en aandacht verbouwt. Een product waar tijd en energie in zit wordt niet geconsumeerd maar verspild. Het dervinsgpercentage bij Cormet is twee procent. Het kan dus ook anders. 

 

Ondernemen is verbinden

Ondernemen zoals Rijkent en Frank het zien, is kijken naar welke verbindingen ze kunnen maken. Ze hebben een visie voor langdurige partnerschappen en participeren graag in bedrijven. Ze geven markt en omzet, brengen kennis in en nemen een aandeel in het bedrijf. Frank: "Goed rentmeesterschap en een heldere benadering is belangrijk in de jacht maar ook in de zakelijke wereld". Zo zit vlakbij het hoofdkantoor in Hem een bedrijf dat verpakkingen en reinigingsproducten maakt. Samen met hen zijn ze op reis gegaan om te zoeken naar minder milieubelastende oplossingen. Ze ontwikkelen die producten samen en hebben nu een partnerschap. Dezelfde vorm van participatie ontwikkelden ze met een transportbedrijf. En nog steeds zijn ze op zoek naar samenwerkingen met kleinere ondernemingen, bijvoorbeeld met groentesnijderijen in de regio, bakkerijen die mooi brood bakken of leveranciers die goede streekproducten hebben en daar hoort ook wild uit de Noord-Hollandse polder voor de wildbuffetten bij, duurzaam geschoten uiteraard.

wild

Met een zak chips en een Red Bull

Dat verbinden, dat doen Rijkent en Frank eigenlijk de hele dag als ondernemers. Naast MVO is gezonde voeding een belangrijke doelstelling van Cormet. Ze maken hun klanten ervan bewust, dat een gezonde keus ook de gemakkelijkste keus is (in 2005 wonnen ze daarvoor de Jaarprijs Voedingscentrum, red.). Het is namelijk best schokkend wat er gebeurt in de grote steden qua voeding van jongeren. Zo zijn er scholen in de Randstad waar leerlingen 's ochtends binnenkomen met een zak chips en een blikje Red Bull. De supermarkt op de ene hoek heeft een snackwand om de schoolgaande jeugd van acht uur 's morgens tot vier uur in de middag te voorzien van snacks. En op de andere hoek zit McDonalds. Het is het spanningsveld waarin Cormet zich beweegt en waar verbindingen de oplossing zijn voor gezondere voeding.

 

ze bepalen tenslotte elke dag voor zo'n 900.000 leerlingen wat ze eten.

 

Elke dag gezonde voeding voor 900.000 scholieren

De catering van Cormet levert geen snacks en energy drinks meer, zelfs geen cola, alleen gezonde en verse producten. Vroeger werd er gevraagd naar kroketten, dus stonden ze in de kantine om negen uur 's ochtends al te frituren. Bij Cormet kopen jongeren nu een verse smoothie. Als ondernemers vinden Rijkent en Frank dat het hun verantwoordelijkheid is om jongeren goed te voeden: ze bepalen tenslotte elke dag voor zo'n negenhonderduizend leerlingen wat ze eten.

"Leuk weekend gehad?" En: "Wat zit je haar leuk!" Medewerkers van Cormet interesseren zich voor de jongeren die dagelijks hun producten afnemen. Ze praten met hen, letten goed op en houden contact met de doelgroep. Door goed te kijken in de scholen, ontdekten ze waarom leerlingen en studenten de school uitgaan om te eten. Ze zoeken een comfort zone, een plek waar ze relaxed kunnen zitten, hun mobiel opladen, waar wifi is. Die beleving bouwden ze na in de scholen en nu blijven de leerlingen binnen en voelen zich happy in de nieuwe omgeving. 'Catering is uit, passie en beleving is in.' Dat is de omschakeling waar ze bij Cormet momenteel actief mee bezig zijn. Want hospitality, dat is waar het nu om draait.

En wat blijkt? Jongeren vinden echt vers brood met gezond beleg en een smoothie heerlijk! Gezond eten op school: a new way of life.

website: www.cormet.nl

 

 

< terug naar het overzicht



 
 


Gerelateerde verhalen