Per jaar maken ze zo'n vijfenveertigduizend landingen, de helikopters van CHC. Dat doen ze niet alleen tussen Den Helder en de boorplatforms, maar ook op zee zelf. Bedrijven die olie en gas winnen op de Noordzee laten hun medewerkers dagelijks heen en weer brengen tussen verschillende platforms.

Vijfenveertigduizend keer 'hoppen' in een kist over zee

Het is mooi weer. Het is koud, bijna 1 graad boven nul en het waait licht. De zon schijnt fel over het platform van Den Helder Airport. Het is vandaag perfect weer voor helikopters. Die doen het juist goed bij een beetje wind. In de paar minuten dat we staan te kijken door de deuren van de hangar, zijn er al zo'n vijf helikopters van de CHC Helicopters geland of opgestegen. Groepjes medewerkers van boorplatforms in gele pakken met zwemvesten, stappen in en uit. Het spektakel van de helikopters hier doet vermoeden dat de Noordzee wel eens heel druk bevolkt zou kunnen zijn…

 

Vijfenveertigduizend landingen per jaar

Als je naar de kaart kijkt die in het kantoor hangt van Jolanda Visser, directeur van CHC in Den Helder, zie je hoe ontzettend druk het is op de Noordzee. In totaal zijn er zo'n honderdzestig olie- en gasplatforms binnen onze territoriale wateren en enkele daarbuiten. Het is een gekrioel van puntjes op de kaart, met als centrale middelpunt de luchthaven van Den Helder. Hier is de thuisbasis van CHC, de helikoptermaatschappij die met 12 helikopters elke dag mensen vervoerd van, naar en tussen de platforms op de Noordzee. Per jaar maken ze zo'n vijfenveertigduizend landingen. Dat doen ze niet alleen tussen Den Helder en de boorplatforms, maar ook op zee zelf. Bedrijven die olie en gas winnen op de Noordzee laten hun medewerkers dagelijks heen en weer brengen tussen verschillende platforms.

helikopters

Elke dag uitgerust shuttelen naar je werk

Het werk van bedrijven in offshore, vindt plaats op zee. Het personeel van de olie- en gasmaatschappijen die werken op de platforms op zee, overnachten op productieplatforms en op speciale hotelplatforms. Elke dag worden ze door helikopters van CHC in korte vluchten (soms maar zo'n vijf minuten) heen en weer gebracht, tussen werk en wonen op zee. Ook wel 'shuttelen' genoemd. En dat allemaal op die bedrijvige Noordzee, over de grenzen van Nederland, Groot Brittanië en Duitsland. Zelfs miljonairs nemen niet zo vaak een helikopter om 'even' naar hun werk te gaan! Vervoer met een helikopter is snel en efficiënt. En het is voor mensen minder vermoeiend: de vlucht is kort, je hebt geen last van hoge golven en zeeziekte en je stapt gemakkelijk in en uit. Het personeel van bedrijven zoals Shell, Engie, Taqa, Total en Petrogas komen dan uitgerust op hun werk op zee.

 

Olie, gas en... wind!

Momenteel vervoert CHC nog personeel van bedrijven die zich bezighouden met boren naar olie en gas. Binnenkort komt daar windenergie van Siemens bij. CHC gaat de helikopterservice verzorgen voor het offshore windpark. "De piloten van CHC zijn ervaren en goed getraind, daarom is het veilig aanvliegen van een windmolenpark op zee geen probleem voor hen", vertelt Jolanda. In de toekomst zullen er misschien ook hoist operaties nodig zijn om mensen vanuit de helikopter op het windpark af te kunnen zetten of op te halen. Daarbij worden mensen vanuit de helikopter opgehesen met een lier. Dat vraagt om andere vaardigheden van helikopterpiloten. Bij CHC kunnen ze dat.

Helikopter in hangar

Share the flight

Tegenwoordig doen ze bij CHC aan sharen, vertelt Jolanda. Met het Consortium, een samenwerking van van vijf olie- en gasmaatschappijen (Total, Dana Petroleum, Taqa, Centrica en Petrogas - red.) worden medewerkers gezamenlijk vervoerd. Met elkaar zetten deze vijf bedrijven helikoptervluchten in, zodat medewerkers van verschillende bedrijven bij elkaar in de helikopter kunnen zitten. Dat scheelt vervoerskosten.

 

Veiligheid écht boven alles

De focus van Jolanda richt zich op de Noordzee. Ze kijkt met een weide blik van Aberdeen tot over de zee bij Duitsland. Dat is haar regio als accountable manager en directeur bij CHC Helicopters. Ze is verantwoordelijk voor de veiligheid van alle helikoptervluchten van CHC en de 'Airworthiness', het bewijs van luchtwaardigheid. Elke helikopter die gaat vliegen, voldoet aan de luchtwaardigheidseisen. En elke dag opnieuw wordt dit beoordeeld. Het team waar Jolanda mee samenwerkt, rapporteert en beoordeelt dagelijks de veiligheid van elke helikopter. CHC Helicopters kan het zich niet veroorloven om een fout te maken. Het personeel van boorplatforms moet elke dag veilig vervoerd worden over zee. En de luchtvaart is streng gereguleerd. Veiligheid staat écht boven alles bij CHC Helicopters. Het is een geoliede machine, zowel helikopter als bedrijf. Je moet kunnen vertrouwen op de mensen waar je mee samenwerkt, want iedereen is van elkaar afhankelijk.

 Jolanda Visser

Jolanda Visser

Dus hoe vaak je ook in een helikopter hebt gezeten, je krijgt de video met 'safety briefing' altijd te zien. Iedereen moet door de douane en wordt gecontroleerd. Wat dat betreft gaat het precies hetzelfde als op elke luchthaven: paspoortcontrole, afhandeling van bagage, in- en uitchecken. Het enige verschil is, dat alle passagiers hier ook gewogen worden. Want alles, dus ook gewicht, luistert heel nauw in een helikopter.

 

Elke dag 'human factor' 

De wereld van helikopters, of kisten in jargon, is een technische wereld. Er werken enkele vrouwen, onder andere als piloot, maar je ziet toch voornamelijk mannen. Jolanda praat ook over kisten als het over helikopters gaat. Ze moet erom lachen: "Mensen zeggen wel eens tegen mij: wat een raar idee dat ik in een kist door de lucht vervoerd wordt". Iedereen in de luchtvaart heeft het over kisten. Ze spreekt de stoere taal van vaktermen en afkortingen als 'FIR, ATC, Part-M en ILT' vloeiend. Ze heeft een gedegen achtergrond in de luchtvaart; ze begon haar carrière bij KLM als HR-manager. De ervaring die ze daar opdeed met de 'human factor' gebruikt ze nog elke dag. Ze is zich erg bewust van haar directieve rol op de werkvloer, waarbij ze keuzes moet maken. Een rondje in de hangar bevestigt wat we al dachten: Jolanda Visser weet waar ze het over heeft.

 

Stoer, betrokken en geolied (en ook voor vrouwen)

Het is eigenlijk uitermate geschikt werk voor vrouwen, meent Jolanda. Ze zou graag wat meer vrouwen als helikopterpiloot zien. Het zijn korte vluchten dus je bent 's avonds weer thuis en je kunt parttime aan de slag. Als helikopterpiloot kun je werk en gezin makkelijk combineren. Ze vraagt ook haar eigen dochter wel eens of ze geen piloot wil worden, maar die ziet een andere toekomst.

helikopter hangar

We lopen samen met Willem van Leeuwen, Chief Engineer Base Maintenance bij CHC, nog even langs een paar helikopters die nagekeken worden. Hij werkt er volgend jaar veertig jaar. Hij heeft in het verleden zelf ook gevlogen en ziet geen mooier beroep voor zich dan dit. Het vaste personeel van CHC Helicopters komt uit de regio en anders worden ze gevraagd om in de regio te gaan wonen als ze hier willen werken. Het is beter voor mensen als ze dicht bij hun werk wonen, zegt Jolanda. De betrokkenheid is groter. En zo blijft de machine binnen CHC Helicopters geolied op thuisbasis Den Helder. De plek waar men land met zee verbindt.

Meer weten? Check de website van CHC

< terug naar het overzicht



 
 


Gerelateerde verhalen