Weinig mensen die thuis hun gasfornuis gebruiken, zullen daarbij denken aan Den Helder. Toch brandt de vlam mede dankzij deze plek. De productieplatforms die het gas uit de Noordzeebodem halen, worden namelijk bevoorraad met schepen die geladen en gelost worden aan de Paleiskade. Bijna alle mensen die op zo’n platform werken, reizen via de helihaven en het gas dat wordt gewonnen, wordt op de Gasplant Den Helder voor consumptie geschikt gemaakt.

Energie krijgen van de zee

Aan de Paleiskade in Den Helder is het een gecontroleerde drukte van belang. Containers worden met hijskranen gelost van de grote schepen die er liggen afgemeerd. Vrachtwagens rijden af en aan. Hoog boven de wal torent een booreiland, dat klaar ligt om naar zee te worden gesleept. het is een indrukwekkende aanblik vanuit het kantoor van Ron van der Laan, regionaal directeur van Peterson, al jaren de grootste gebruiker van de haven. ,,Ik heb het mooiste uitzicht van de hele wereld. Hier elke dag naar mogen kijken, geeft me enorm veel energie.’’

 

Pendeldienst voor bevoorraden platforms

Peterson is in 1920 opgericht als graanfactor voor graan dat werd verhandeld en vervoerd over de rivieren en kanalen van Nederland. Nu is het samen met zusterbedrijf Control Union een van de grootste logistieke dienstverleners in de offshore op de Noordzee. De bedrijfsactiviteiten zijn zeer divers, vertelt Ron van der Laan. ,,We zijn onder meer de spil van de Southern North Sea Pool. Dat is een samenwerkingsverband van negen energiemaatschappijen die in het zuidelijk deel van de Noordzee boren naar gas en olie om deze daarna te produceren. Om kosten te besparen en doelmatiger te werken, laten de maatschappijen sinds 2002 alle transport van en naar de ruim 140 boor- en productieplatforms vanuit Den Helder uitvoeren. Vroeger voer iedere maatschappij met eigen halfvolle en dus dure bevoorradingschepen heen en weer. Wij hebben een logistiek model opgezet met negen schepen. Die varen maximaal geladen met onder andere gereedschappen, materialen, voedsel voor crews, drinkwater en brandstof voor generators langs de platforms van alle aangesloten maatschappijen. Afval, gebruikte materialen en goederen voor reparatie nemen ze mee terug.’’ 

 

Wereldhavens willen de logistiek van Peterson

Aan de Paleiskade worden de schepen zeer efficiënt gelost, schoongemaakt en geladen, zodat ze terug de zee op kunnen. ,,Hoe sneller dat gebeurt, hoe beter. Planning is daarbij essentieel. We weten precies welke spullen aan boord moeten en welke eraf komen. Alle vrachtwagens, containers en kranen staan klaar. Zodra het schip tegen de kant ligt, is het alle hens aan dek. Onze snelste omlooptijd is 3 uur en 49 minuten, maar het is geen wedstrijd. Veiligheid gaat voor alles.’’ De markt over de hele wereld heeft interesse in dit logistieke concept, vertelt Ron van der Laan. ,,We hebben net een groot contract gewonnen in Trinidad en Tobago en zijn bezig met vergelijkbare concepten in Qatar, Maleisië en Australië. In het Amerikaanse Port Cameron aan de Golf van Mexico zijn we zelfs betrokken bij de ontwikkeling van een haven vanuit het niets, die vergelijkbaar wordt met die van Den Helder. Ook daar gaan we ons concept en onze ervaring inzetten.’'

De markt over de hele wereld heeft interesse in dit logistieke concept 

Platforms op zee hebben niet het eeuwige leven. Het ontmantelen van deze gevaartes is een vak apart. Peterson heeft zich dat de afgelopen tien jaar helemaal eigen gemaakt. Voor dit soort opdrachten werken ze samen met afvalverwerker Veolia. ,,Afhankelijk van de grootte van een platform en de situatie breken we ze helemaal af op zee, verschepen we ze in delen naar de kust of slepen we ze in zijn geheel hangend in een kraan naar land. Het tijdstip van de werkzaamheden op zee bepalen, luistert heel nauw. We moeten rekening houden met windkracht en golfslag. Ook hier staat veiligheid voorop. Sinds 2005 hebben we 80.000 ton aan materiaal verwerkt. Het lukt ons om 98% daarvan te hergebruiken. Voor het ontmantelen hebben we rond de Noordzee vier locaties: twee in Lerwick op de Shetlandeilanden, een in het Noorse Lutelandet en een in Great Yarmouth, Zuid-Engeland. We zijn bezig om een locatie in Nederland te openen. Dan zijn we de enige partij die decommissioning - de vakterm voor ontmantelen - kan aanbieden rond de hele Noordzee.’’

Windparken nieuwe groeimarkt

De olie- en gasindustrie heeft een zware tijd achter de rug, maar Ron van der Laan verwacht dat het dieptepunt is geweest. ,,Er komt weer meer activiteit op de Noordzee. Ook de aanleg van windmolenparken biedt grote kansen.’’ Meerdere zeehavens wedijveren om de logistiek hiervoor te mogen doen. Partijen uit de Kop van Noord-Holland hebben daarom de handen ineengeslagen om Den Helder nationaal en internationaal te promoten als facilitaire haven voor de windmarkt. Dat gebeurt onder de merknaam North Sea Energy Gateway (NSEG). Peterson is nauw betrokken bij dit initiatief. ,,De haven van Den Helder zit logistiek als een goed geoliede machine in elkaar en heeft goede faciliteiten. We liggen bovendien zeer gunstig ten opzichte van de grootste windparken die in de nabije toekomst worden aangelegd op Noordzee. Het zou dus mooi zijn als het de regio lukt om de logistiek voor deze windparken hierheen te trekken. Daarmee zorg je ook dat werkgelegenheid behouden blijft. Den Helder kan echt een hele grote rol gaan spelen in de windenergie. Samen met de andere NSEG-partners maken we ons hard om dat te realiseren.’’

 

< terug naar het overzicht



 
 


Gerelateerde verhalen