We zijn op bezoek bij Wil Dinnessen. Een man die van aanpakken houdt, dat zie je direct.

Facta houdt heel Noord-Holland draaiend

Hij beent met ferme passen door het pand van Facta, waar hij technisch directeur en mede-eigenaar van is. Zit afwisselend achterover op zijn gemak in zijn kantoor, tikt dan weer ongedurig met zijn hand op tafel en steekt direct van wal. Voor ons zit een enthousiaste veertiger, die plezier heeft in zijn onderneming en een dynamische toekomst voor zich ziet. De toekomst van monteur tot pionier.

Grote fabrieken draaiend houden

Facta repareert alles wat ronddraait. Ze repareren en reviseren elektromotoren, generatoren, ventilatoren, pompen, tandwielkasten. In de omgeving van Facta (Zaandam en Amsterdam) zitten veel grote bedrijven die voedingsmiddelen produceren zoals cacao, soja, rijst en koek. Daar onderhoudt Facta vierentwintig uur per dag alle aandrijftechniek. 

Facta zit in Uitgeest aan de A9.  Aan de ene kant van de weg houden ze zich voornamelijk bezig met de industrie. Hier is de grote werkplaats. Aan de overkant van de weg zit Facta pomp- en besturingstechniek met afvalwater als expertise. Zij doen service, onderhoud en calamiteiten in Noord- en Zuid-Holland: de rioolgemalen van de meeste gemeenten en waterschappen. 

Kortom, bij Facta houden ze heel Noord-Holland draaiend.

Je bent je eigen beperking

De boutjes en moertjes is hij ontgroeid. Wil is strategisch aangelegd. Direct leiding geven aan de mensen in de operatie wordt steeds minder. We hebben een groep jonge mensen in het bedrijf die dat beter doen, vindt hij. Daar is hij trots op want: "je bent je eigen beperking als je alles bij jezelf houdt." Dat had hij al gauw gezien. Toen Wil begon bij Facta, was hij monteur, gewoon op de werkvloer. Maar hij was jong en wilde graag meer. Hij nam het bedrijf samen met zijn compagnon over in 2008. De oud-eigenaar van Facta bracht hem in contact met zijn huidige compagnon en ex-bankdirecteur Jeffrey Schotvanger. De oud-eigenaar vond het belangrijk dat er iemand met een financiële achtergrond binnen het bedrijf kwam. De combinatie met Jeffrey is succesvol, dat had de oude eigenaar goed gezien, vindt Wil.

Facta houdt Noord-Holland draaiend: ze onderhouden de grote fabrieken en waterinstallaties in Noord-Holland.

 

Marktontwikkeling door vergrijzing

Inmiddels is facta een groot bedrijf met honderdtachtig medewerkers. Dat ze specialisten zijn geworden, is een ontwikkeling die zo'n dertig jaar heeft geduurd. Inmiddels zijn ze het verlengstuk van de technische diensten bij grote fabrieken. Die aanpak is een bewuste keus geweest. Ze hebben dag in, dag uit een vloot van circa vijftig busjes rondrijden om calamiteiten op te lossen, want die fabrieken hebben de capaciteit niet meer om dit zelf uit te voeren. Dat is het gevolg van onder andere vergrijzing van technisch personeel en focus op hun core business: produceren. Door grote fabrieken te ontzorgen met een onafhankelijke technische dienst en overname van de voorraad, heeft Facta een nieuwe markt ontwikkeld.

Ik was overtuigd: het moest lukken

Al vrij snel zag Wil dat als ze de voorraden overnamen van de grote fabrieken op gebied van pompen en motoren, ze konden groeien als bedrijf. Ze inventariseerden de fabriek en maakten een plan, zodat ze van alle pompen en motoren precies voldoende op voorraad hadden om problemen op te lossen. "En de eerste fabriek die we deden was natuurlijk niet kostendekkend, maar ik was overtuigd", vertelt Wil enthousiast verder, "dat als we er meer hadden, dan moest het lukken." Hij begon met een ploeg mensen die flexibel was. 

Wil: "Dit kun je alleen tot een succes maken met de juiste mensen. Het gaat om grote bedrijven met een vierentwintiguurs productie; die stoppen niet om half vijf!"

De voorraden staan bij Facta en zodra ze in de fabriek iets nodig hebben, wordt het door Facta geleverd. Het gaat om voorraden met elektromotoren in alle soorten en maten. Elk bedrijf in de omgeving had die vroeger zelf. Facta heeft de kennis en de mensen die het technische werk kunnen uit voeren. Ze zijn up-to-date en accuraat, vierentwintig uur per dag, ook op zaterdag en zondag. Dat kan een grote fabriek zelf niet meer.

Dit gaat veel verder

Het aantrekken van gekwalificeerd personeel is een probleem dat alleen maar groter lijkt te worden. Daarom leiden ze bij Facta het personeel ook zelf op. "Onze voormalige chef werkplaats geeft intern les. Hij leidt het eigen personeel op en begeleidt mensen die een externe opleiding doen", vertelt Wil. Ze werken daarom ook samen met het ROC Horizon College in Alkmaar. Facta was al veel langer een leerbedrijf. En dat klinkt mooi, maar dit gaat veel verder, verzekert Wil ons. Iedereen is verplicht om vier keer per jaar mee te doen met een cursus. De onderwerpen bepalen ze zelf, afhankelijk van de behoefte of marktontwikkeling. Facta investeert veel in opleidingen en creëert daarmee betrokkenheid. De technische ontwikkelingen gaan snel en het is belangrijk om dat bij te houden. Dat geldt voor alle monteurs. Maakt niet uit hoe lang je er werkt.

Smart Industry

Wil kijkt al weer verder, straks heeft hij een afspraak met een softwarebedrijf. Hij heeft namelijk interesse in Smart Industry en Big Data. Hij ziet in die markt kansen voor Facta.

In Smart Industry (bedacht door TNO) maken bedrijven gebruik van ICT technologie om de bedrijfsvoering te optimaliseren. Zo kunnen ze concurrerend blijven. Het gaat om de processen in fabrieken, op de werkvloer en communicatie van en naar klanten en leveranciers. Met internet en Big data kunnen processen verbonden worden. Smart industry wordt ook wel de vierde industriële revolutie genoemd.

 

Bedenk het maar en je kunt het meten

Elke dag doen mensen van Facta metingen bij fabrieken, legt Wil uit. Ze meten de trillingen van de installaties die overal staan. Preventief worden alle installaties gecontroleerd en geanalyseerd, zodat de fabriek niet onverwacht stil komt te staan. Dat gebeurt nu door mensen en dat kost tijd en geld. Dat wil hij graag automatiseren. Bij een groot deel van de fabrieken is er veel data beschikbaar. Olietemperatuur, toerental, vermogen of windrichting: bedenk het maar en je kunt het meten. Die data zijn al beschikbaar, maar er wordt nu nog niets mee gedaan. Het wordt nog niet gekoppeld. Wil is bezig om daar een intelligent systeem voor te ontwikkelen. Als alle data zijn verbonden, kan per installatie aangegeven worden of alles in orde is of dat er onderhoud nodig is. Dat ziet Wil als de toekomst en op overtuigende toon zegt hij: "Je kunt het overal voor gebruiken."

Uptime

Al die fabrieken willen een hogere 'up time' hebben, gaat Wil verder, een hogere beschikbaarheid met minder mensen. Hun core business is produceren. Wil: "Het is natuurlijk fijn dat wij om twee uur 's nachts bij je voor de deur staat, maar als fabriek heb je liever dat er van tevoren een melding komt dat een installatie volgende maand onderhoud nodig heeft. Dan kunnen wij het plannen." Zo werken ze nu al bij Facta, maar dat willen ze graag automatiseren. 

Wij of de grote jongens

"Ik houd de toekomst niet meer tegen. Bij bedrijven waar we heel succesvol zijn, zien we onze omzet omlaag gaan. Omdat we het goed doen!", lacht Wil. Het is een trend. Traditionele reparatiebedrijven zijn erbij gebaat als er zo veel mogelijk stuk gaat. Maar het verdienmodel moet veranderen want deze trend zet door. Ze willen bij Facta voorop lopen en Big Data is daar een heel mooi instrument voor. Wil liep al een hele tijd rond met dit idee. Het grote probleem, vindt hij, is de vraag of zij het bedrijf moeten zijn die dit ontwikkelen of de grote jongens als Siemens, SKF of ABB. Daar denkt hij nog steeds over na. Wat hem toch aangemoedigd heeft, is dat ze met Facta een onafhankelijk bedrijf zijn en geen economische drang hebben om producten te verkopen, zoals bij grote leveranciers het geval is. 

Voorop in Reparatieland

Dat hij zich in een wereld gaat begeven die onbekend is, voelt ongemakkelijk. Maar niets houdt hem tegen. Wil gelooft in het systeem met Big Data. Hij beseft zich dat ze hem alles wijs kunnen maken, zegt hij in alle openheid. Daarom zoeken ze een betrouwbare partner om dit samen mee te ontwikkelen. Het is in dit stadium van de innovatie nog niet duidelijk wat het gaat kosten en hoe het gaat werken. Dat is de uitdaging met dit soort ontwikkelingen. De data, de gegevens, dat snapt hij nog wel, maar de échte kennis zit in het kastje dat alle data analyseert. Daar heb ik geen verstand van, realiseert Wil zich. Je weet nog niet waar het eindigt met dit soort zaken, maar ook dat is ondernemen. 

Automatisering van processen nemen ze serieus bij Facta. Ze zijn er nu al volop mee bezig, tot aan het paperless office aan toe. Het voorkomt inefficiëntie en fouten. In reparatieland lopen ze echt voorop.

< terug naar het overzicht



 
 


Gerelateerde verhalen