Wat is er Nederlandser dan de tulp? Al eeuwenlang is de bloem een groot exportproduct, toeristentrekker en inspiratiebron voor motieven op kleding, vazen, schorten, theeserviezen en schilderijen. Toch weten we niet veel over haar historie. In attractiepark Land van Fluwel wordt het op een speelse manier verteld aan jong en oud. Het avonturenparadijs wordt deze winter compleet verbouwd.

Uit je bol in de Kop

De attractie in Sint Maartensvlotbrug, op een kilometer van de Noordzeekust, is een initiatief van bollenexportbedrijf en bloementeler Fluwel. Zij promoten en verkopen bloembollen aan zowel particuliere als professionele gebruikers. Hoofdmoot is de bollenexport naar Amerika en Japan, maar ook de webwinkel wordt steeds belangrijker. Hier kunnen particulieren en tuinbedrijven wereldwijd direct bollen bestellen. De passie voor de bloem is op de website op alle pagina’s voelbaar. De webshop is waarschijnlijk de meest complete encyclopedie van alle bloeiers. 

Liefde voor de tulp

Om nog meer mensen kennis te laten maken met de tulp, heeft het bedrijf een aantal jaar geleden Land van Fluwel geopend. In het speel- en avonturenparadijs kunnen jong en oud het hele jaar uit hun bol gaan, vertelt directeur Kees Vriend. ,,De attracties zijn gebouwd naast een Oudhollandse stolpboerderij waar je pannenkoeken kunt eten. We hebben hier een AvonturenSpeelparadijs met onder andere een uitkijktoren, het eerste officiële verstoppertjesbos van Nederland en een klimparcours. Ook is er een interactieve audiotour. Langs een informatieve wandelroute vertellen we in het Nederlands, Engels en Duits over de geschiedenis van de tulp, vanaf het ontstaan in de wildernis tot hoe de bloem via Turkije in ons land is gekomen.”

 “We willen hier het leukste thema- en avonturenparadijs boven Amsterdam maken."

Verhalen gezocht 

Een van de andere nieuwe attracties is een BloteVoetenPad gekoppeld aan verhalen uit de regio, vertelt Vriend. ,,Er zijn namelijk hele mooie, gekke en onverwachte verhalen te vertellen over dit gebied.’’ Om de verhalen van de regio te kunnen vertellen zoekt hij nadrukkelijk de verbinding met de omgeving. ,,Neem bijvoorbeeld ECN. We kunnen het complex vanaf ons perceel zien liggen. Zouden wij het verhaal van ECN kunnen vertellen? Liggen daar mooie kansen? Kunnen we samen een gave tentoonstelling bouwen en die bij ons neerzetten? Of kijk naar de kustversterking bij Schoorl. Er is niets zo oer-Hollands als het gevecht tegen het water. Dat verhaal zouden wij hier graag uitleggen. Ik hoop dat dat soort samenwerkingen met andere ondernemers en organisaties mogelijk zijn en dat we elkaar kunnen versterken. Het zou mooi zijn als we bij Land van Fluwel een informatiecentrum kunnen opzetten waarin bezoekers ook kennis kunnen maken met de omgeving.’’ 

Duidelijke ambitie

Vriend heeft een duidelijke ambitie met Land van Fluwel. ,,We willen hier het leukste thema- en avonturenparadijs boven Amsterdam maken. We gaan het de komende jaren groots aanpakken, zodat het park nog robuuster de toekomst in kan. Kinderen kunnen hier doerakken en avonturen beleven, terwijl volwassenen kennis maken met de verhalen en de omgeving. We willen hier een plek creëren, waar alle generaties verrast worden. We zitten boordevol ideeën. Van een hardloopwedstrijd tot theatervoorstellingen met een diner tussen de tulpenvelden. Of het vertellen van een sprookje met liedjes en muziek.” 

Nederlanders verleiden

Het aantal potentiële bezoekers voor het park is groot. ,,Het is in de regio druk vanaf Pasen tot en met de herfstvakantie. Van Egmond tot Julianadorp liggen langs de kust veel vakantieparken en campings met hoofdzakelijk Duitse gasten. De tulp is bovendien aansprekend voor toeristen van over de hele wereld, maar die buitenlandse toeristen zijn hier niet jaarrond. Daarom willen we juist de Nederlandse bezoekers verleiden; om te beginnen de mensen uit onze eigen regio. Juist zij zullen verrast zijn over wat er hier allemaal mogelijk is.’’

Land van Fluwel is vanaf 30 maart 2018 zeven dagen per week geopend van 10 tot 17 uur.

www.landvanfluwel.nl

 

Tekst: Willemien Vijvers, 5rs Communicatie
Fotografie: Peter van der Meer, Speerfotografie

 

 

< terug naar het overzicht



 
 


Gerelateerde verhalen

Er zijn geen gerelateerde verhalen