In de expeditieruimte staat een volle containerlading klaar voor transport naar Zuid-Afrika. Verderop wordt een bestelling klaargezet voor een klant uit Noord-Holland. Een beeld dat perfect past bij Kaptein: van alle markten thuis en nergens te groot voor. Begonnen in 1936 als kleine zuivelhandel in Beverwijk en uitgegroeid tot wereldspeler op het gebied van het bewerken, verwerken en verpakken van kaasproducten en boter.

Kaptein in volle vaart vooruit

Vorig jaar opende Kaptein een schitterend nieuw bedrijfspand op de Boekelermeer Zuid in Heiloo, voorbeeld van moderne bedrijfsvoering en een paradepaardje als het gaat om food-safety. Van buiten een lust voor het oog, van binnen ultramodern, duurzaam en efficiënt. Over elk detail is nagedacht. 'Als je het dan allemaal nieuw gaat neerzetten, doe het dan in een keer helemaal goed' moet de gedachte geweest zijn. Aan het roer van het bedrijf staat de inmiddels derde generatie Kaptein: algemeen directeur Mireille Kaptein en haar man, commercieel directeur, Anne van Egmond. Samen hebben ze het bedrijf in een stroomversnelling gebracht.

,,Tot voor kort werkten we vanuit twee locaties in Castricum en IJmuiden'', vertelt Van Egmond. ,,Dat ging goed, maar was niet ideaal. Het waren beide wat oudere panden en dan moet je op een bepaald moment een beslissing en stap durven nemen. We kregen deze plek in beeld en die was meteen de beste. Er was goede medewerking vanuit de gemeente Heiloo en alles voelde als thuiskomen. Schaalvergroting is van levensbelang voor ons en hier kunnen we verder blijven investeren in mensen en machines. We hebben zelfs meer grond gekocht dan nodig was om daarmee ook eventuele toekomstige groei te kunnen faciliteren. Daar zijn we erg blij mee. Heiloo is dus onze hoofdvestiging en grootste productieruimte, maar we hebben verder nog twee andere vestigingen. Een in Oosthuizen, waar we gesmolten kaassoorten produceren, en een in Bilzen, België. Daar wordt kaaspoeder gemaakt.''

100.000 botercupjes

Kaptein is onder meer producent van geportioneerde kaas. Dat is verpakte kaas voor verschillende toepassingen, van één plakje tot grootverpakkingen. ,,We maken zelf geen kaas, maar vermalen en raspen kaas in groot- en kleinverpakking, produceren blokken kaas, smeltkaas, rookkaas en we verkopen hele stukken kaas. Maar uiteraard verkopen wij bij voorkeur de producten met onze toegevoegde waarde. Boter doen we ook en als ik zeg 'Echte Boter' in die rood-wit-blauwe cupjes dan heb je daar vast meteen een beeld bij. Daarvan zijn we een van de grootste producenten in Europa. Dat komt mede door een nieuwe machine die wij hebben aangeschaft. Daar is er overigens maar een van in de wereld en die maakt 100.000 cupjes per uur. Daarnaast hebben we enkele andere boterproducten, zoals Best for Bread, wat een margarine is.''

De kaasproducten van Kaptein vinden hun bestemming over de hele wereld: van Suriname tot Japan. ,,We leveren aan zo'n 60 verschillende landen via importeurs, exporteurs, groothandels, distributiebedrijven, industrie, Retail en productiebedrijven'', vervolgt Van Egmond. ,,Ons klantportfolio is zeer breed. Een deel van onze producten ligt in de supermarkt, maar zijn private label en dragen dus niet onze naam. Verder zie je onze kaas en geraspte kaas op belegde broodjes, pizza's, lasagnes en kant-en-klaarmaaltijden.''

WeCare

Van Egmond praat met veel passie over zijn bedrijf en de producten, maar doet daar nog een schepje bovenop als het gaat over de mensen die voor het bedrijf werken. Niet voor niets zijn er bij de nieuwbouw vele keuzes gemaakt die hebben gezorgd voor een perfecte werkomgeving. Van Egmond: ,,Wij zijn de derde generatie binnen het familiebedrijf en net als onze voorgangers trots op onze 160 medewerkers. Het is ons uitgangspunt om de wereld beter door te geven aan de volgende generatie en we willen goed zijn voor onze mensen, die hier in sommige gevallen al heel lang werken. Daarom is ons nieuwe bedrijfspand op en top duurzaam en gebouwd volgens de WeCare-norm. Alle kantoren hebben volop licht en het meubilair is er op gericht om mensen in verschillende posities te laten werken, dus zijn er zit/sta-meubelen, zodat onze medewerkers veel kunnen bewegen gedurende de werkdag.

"Wij zijn de derde generatie binnen het familiebedrijf en net als onze voorgangers trots op onze 160 medewerkers."

Ons bedrijf is 'driven and committed' en het is onze wil om verder te gaan met ondernemen, actief te zijn in de markt met goede mensen en machines en een optimale omgeving te creëren voor iedereen. Iemand zei laatst tegen me tijdens een rondleiding door het pand 'jullie spelen hier Champions League'. Ik had daar nooit zo bij stil gestaan, maar het is wel zo. Het huisje ziet er mooi uit, maar er moet knetterhard gewerkt worden om het zo te houden. Dat is een uitdaging voor iedereen die hier werkt en zich wil ontwikkelen. Wij willen niet stil staan en dat verwachten we ook van onze collega's. Daarom bieden we de beste tools en goede arbeidsvoorwaarden, en dan heb ik het niet alleen maar over het salaris. Dit bedrijf is altijd in beweging, we blijven veranderen om aan de top te kunnen blijven staan. Dus schaal vergroten, internationaliseren en altijd blijven kijken naar nieuwe mogelijkheden of processen slimmer en anders kunnen. We zijn met veel dingen bezig die over de horizon liggen.''

"We zijn met veel dingen bezig die over de horizon liggen.''

Energie

Zoveel energie als er zit in het ondernemersverhaal van Kaptein, zoveel energie is er gestoken in het duurzaam maken van het bedrijfsgebouw. ,,We zijn daar inderdaad heel ver in gegaan en dat was een bewuste keuze. Zoals eerder gezegd, willen we de wereld beter doorgeven en dan moet je de daad bij het woord voegen'', geeft Van Egmond aan. ,,Op ons dak staan 800 zonnepanelen die ruim voldoende energie leveren voor onze koelingsinstallaties. Door middel van warmteterugwinning gebruiken we de warmte die daarbij vrijkomt voor de opwarming van twee grote watertanks van respectievelijke 8.500 en 65.000 liter. De eerste gebruiken we voor het handen wassen en de tweede voor het reinigen van onze machines. Dan is door het hele pand LED-verlichting aangebracht, waarmee we zo'n 85 procent besparen op ons energieverbruik, en kunnen we per ruimte de temperatuur regelen. Daarnaast hebben we een 'clean desk policy' ingesteld en werken we toe naar een paperless organisatie. Kijkend naar onze maatschappelijk rol valt het op dat ons management voor de helft uit dames bestaat, een gezonde mix en dat zie je wel eens anders. We zijn 'continiously evolving' en daarmee leggen we de lat hoog. Ik denk wel eens, er moet een hoop gebeuren. We weten dat we hier iets moois hebben neergezet dat tot in lengte van jaren gebruikt kan worden, maar de volgende uitdagingen staan alweer op de weg.En dat het maakt nu juist zo mooi...''

Foto: © Peter Bijkerk – peterbijkerk.eu 
Bron: Regio Alkmaar Magazine

< terug naar het overzicht



 
 


Gerelateerde verhalen