Bij het Helderse SeaMar Services BV, SeaMar Shipping BV en SeaMar Subsea BV bewijzen vader Leo en zoon Rory Balkema al tien jaar dat twee kapiteins op één schip elkaar niet persé de tent hoeven uit te vechten. Integendeel; de door Leo 17 jaar geleden uitgezette koers om als maritiem dienstverlenend bedrijf de markt zo breed mogelijk te bedienen is in de loop der jaren steeds meer gefinetuned, mede dankzij de inbreng van Rory. Door het vormen van een consortium met twee Nederlandse scheepswerven is SeaMar nu ook klaar om buiten de offshoremarkt diensten aan te bieden.

SeaMar vaart wel bij twee kapiteins

Rory: "Wij bieden een compleet ontzorgingspakket. Als managers nemen wij de regie op basis van 'total cost of ownership', waardoor kosten van tevoren inzichtelijk zijn gemaakt en een bedrijf voor een afgesproken periode precies weet waar het aan toe is. Met die filosofie hebben we ingeschreven op een aanbesteding van DMI (Directie Materiële Instandhouding). Bij deze afdeling van de Koninklijke Marine worden schepen, onderzeeboten en systemen onderhouden. De marine wil het onderhoud van kleine lichte vaartuigen uitbesteden en zoekt naar een geschikte partner. Samen met de scheepswerven 'De Hoop' en 'Thecla Bodewes Shipyards' denken wij die partij te zijn." Leo legt uit dat het eerstgenoemde bedrijf nieuwe schepen bouwt en onder meer verantwoordelijk was voor de bouw van het eigen offshore supportschip mv 'Deep Helder'. "Het tweede bedrijf hebben we gevraagd aan te haken, omdat het is gespecialiseerd in onderhoud."

"Total cost of ownership'

Enthousiast legt Rory uit: "Of DMI nu wel of niet lukt, dit concept gaan we uitrollen in de markt. Die is er volgens ons ook klaar voor. Wij kunnen een bedrijf dat een nieuw schip wil bouwen, maar het management uit handen wil geven werkelijk alles bieden. We denken mee over het ontwerp en als het schip vaart regelen wij voor een afgesproken periode het hele bedrijf. Personeel, techniek, inkoop, onderhoud, reparatie, logistiek; een totaalpakket. Uiteraard is dit concept ook toe te passen op bestaande schepen." Vader en zoon zien het 'total cost of ownership'-concept als een logische stap voorwaarts. "Managen, daar zijn wij sterk in. We doen niet anders", aldus Leo.

Seamar

 

Maritiem aannemer

Een terugblik op de carrière van Leo leert dat hij niet altijd de ambitie had om voor zichzelf te beginnen. Na schooltijd wachtte hij als havenarbeider bij Damco van Swieten (het huidige Peterson en destijds onderdeel van de Nedlloydorganisatie red.) zijn oproep af voor de verplichte militaire dienst. Hij mocht daarna terugkomen en werd waterklerk. "Een ander woord voor maritiem aannemer. Ik deed van alles. In- en uitklaren van schepen, ik onderhield contacten met oliemaatschappijen en rederijen, organiseerde stuwadoors, kranen voor het laden lossen van bevoorradingsschepen en vervulde diverse douaneformaliteiten. Ik leerde in zeven jaar alle ins and outs van de maritieme wereld en deed daarna intern een managementopleiding. Zo werd ik uiteindelijk chef Kapiteinskamer."

"Managen, daar zijn wij sterk in. We doen niet anders."

Snel schakelen

In 1986 werd Leo operational manager van Seatruck BV, onderdeel van Seateam. In 1989 werd hij operational manager van Seateam en groeide door tot general manager. Na de overname door het Noorse DSND werd het bedrijf na 2,5 jaar opgedoekt. Wel zochten ze een scheepsmanager voor vier van hun onder Nederlandse vlag varende schepen. "Ik ben heel snel gaan schakelen. Ik regelde een managementcontract met mijn vorige werkgever en haalde zo mijn eerste klant voor SeaMar binnen."

Grote spelers

Van een management voor vier schepen groeide SeaMar uit tot een bedrijf dat in Nederland en wereldwijd voor grote spelers als Subsea 7, Fugro, Technip, Bluestream en Deep Ocean de meest uiteenlopende logistieke zaken regelt als scheepsagent. Als scheepsmanager voert SeaMar de gehele regie over het in 2015 nieuw geleverde Offshore Wind-gerelateerde schip Acta Orion, eigendom van Acta Marine.

Reder

In 2001 koopt het bedrijf de "Inspector", een duikers- en surveyondersteuningsvaartuig waar 32 bemanningsleden op kunnen slapen. "Inmiddels is het verkocht en hebben wij de SeaMar 'Splendid' in 2009 aangekocht. Het schip werkt inmiddels voor het negende seizoen voor Engie E&P Nederland BV", aldus Rory. Het in 2014 zelf ontworpen multifunctionele offshore supportschip 'Deep Helder' noemt hij de 'state of the art'. "Deze energiezuinige en zeer innovatieve boot met een hoog comfort is eveneens langdurig verhuurd en heeft zich meer dan bewezen in de offshore- en offshore windindustrie".

 "Hij zal er nooit helemaal los van komen. Dat wil ik ook niet. Met zijn ervaring zal hij voor mij altijd hét klankbord blijven."

 

Klankbord

De inmiddels 37-jarige Rory studeerde aan de middelbare Zeevaartschool en was alle vakanties te vinden aan boord van onder andere de 'Inspector'. "Mijn stages heb ik gevaren bij Wagenborg. En vervolgens mijn carrière voorgezet in de offshore waardoor ik snel als eerste stuurman/senior DPO werd bevorderd." Zijn carrière op zee verruilt hij in 2007 voor een baan bij SeaMar. "Ja, het zoontje van de baas. Dus er wordt op je gelet. Maar door mijn vakantiewerk kende ik het bedrijf al goed. Inmiddels voel ik me als een vis in het water. Heel lang heb ik alle logistiek geregeld en ik ben nu vessel manager. Voor mij is dit geen werk, het is mijn passie." Leo vult aan: "Ooit werd mij door een werkgever gevraagd wanneer ik met pensioen wilde gaan. Zestig leek me een goede leeftijd. Nu word ik het volgende maand. Ik stap er nog niet uit, maar langzamerhand zal ik me wel wat meer terugtrekken." Als zijn vader even wegloopt om een telefoontje te beantwoorden zegt Rory: "Hij zal er nooit helemaal los van komen. Dat wil ik ook niet. Met zijn ervaring zal hij voor mij altijd hét klankbord blijven."

 

 

< terug naar het overzicht



 
 


Gerelateerde verhalen