Producten van Futura Composites zijn gemaakt van composiet. Ze kunnen zesduizend meter diep op de oceaanbodem liggen. Maar zelfs op de maan liggen onderdelen die gemaakt zijn door Futura Composites. Momenteel maken ze voor Airbus de componenten voor de satelliet-armen van navigatiesysteem Galileo.

Van de oceaanbodem tot op de Maan

Want in space heeft elke afwijking gigantische consequenties. Composiet is een innovatief materiaal dat in moderne techniek gebruikt wordt, omdat het oersterk en vormvast is en tal van andere goede eigenschappen heeft. 

In het kantoor van Martino hangt het vol met schilderijen van zijn geliefde Genua, een van de grootste havensteden aan de Middellandse Zee. De mooiste stad ter wereld, vindt Martino. Wat moet je dan in het eenvoudige Heerhugowaard? Zijn liefde achterna, verteld hij glunderend. En hij voelt zich hier prima. Hard lachend: 'Ik ben zelfs een beetje West-Fries geworden, daar betrap ik mijzelf wel eens op!'

Bepaald niet eenvoudig zijn de componenten van composiet die ze hier bedenken, ontwerpen, berekenen en kwalificeren en uiteindelijk maken. Zo ontwikkelen ze voor Pipelife composiet koppelingen voor leidingen met olie, gas en water. In die koppelingen zit een imaging systeem waarmee de verhouding olie, gas en water gemeten kan worden. Iets wat voorheen niet zichtbaar of te meten was. Dit systeem wordt ontwikkeld door Krohne Nederland en uiteindelijk gebruikt door bedrijven als Shell.

Composiet van Futura Composites heeft unieke eigenschappen: vrij in vorm, sterk, licht in gewicht en nog veel meer. Het is een uitstekend alternatief voor producten die nu uit staal, hout of beton worden gemaakt.

Sommige producten van Futura Composites liggen zesduizend meter diep op de oceaanbodem, omdat composiet de druk kan weerstaan, daar in de diepzee. Maar zelfs op de maan liggen onderdelen die door hen gemaakt zijn! Momenteel maken ze voor Airbus Defence & Space, componenten voor de satelliet van navigatiesysteem Galileo, die gelanceerd zal worden door ESA. De componenten van koolstofcomposiet mogen geen enkele afwijking hebben en elk nieuw component moet exact overeenkomen. Een millimeter afwijking in de ruimte leidt tenslotte tot afwijkingen van duizenden kilometers op het aardoppervlak.  

Wat zijn composieten

Dat is de expertise van Futura Composites: onderdelen maken van composiet. Composieten zijn vezel versterkte kunststoffen. Het materiaal is opgebouwd uit vezels die veel trekkracht kunnen hebben, maar van zichzelf slap zijn en een matrix die stijf is, maar minder trekkracht heeft. Aan de vezels worden kunstharsen toegevoegd, die worden hard. Door vezels en kunsthars samen te voegen, krijg je een supersterk en super stijf materiaal dat heel vormvast is, enorme trekkracht heeft en hitte en koude kan verdragen, zonder van vorm en eigenschappen te veranderen. De composieten bestaan onder andere uit koolstofvezel, kevlar of glasvezel in combinatie met kunsthars.

Vanwege de eigenschappen, wordt composiet toegepast in onder andere ruimtevaart, petrochemie, medische apparatuur, maritieme- en auto-industrie. Van de diepe oceaanbodem tot op de Maan dus.

De moeilijke tak van sport

Futura Composites heeft zelf geen producten. Ze werken voor industriële bedrijven die iets nodig hebben in composiet. Futura Composites is gespecialiseerd in industriële componenten. "Het is de moeilijke tak van sport," verteld Martino, "want als het te makkelijk is, kun je in Tsjechië of China dingen laten maken die veel goedkoper zijn. Dat zijn we in Nederland al gepasseerd, daarin hoef je hier niet meer te investeren."

Grote ondernemingen zoals Philips, Shell en Siemens willen niet meer alles zelf ontwikkelen. Zij zoeken daarom partners die gespecialiseerd zijn in een bepaalde technologie, om mee samen te werken. Ze eisen dat die partner meedenkt en mee ontwikkeld. De partner moet kunnen produceren met de kwaliteitseisen die je kunt verwachten van de grote onderneming. Dat betekent dat je als partner in je eigen fabriek hetzelfde kwaliteitsborgingsysteem hebt, als de grote onderneming. En ze vragen een goede prijs en een goede levertijd. Als je dat kunt bieden, kun je lang lopende relaties aangaan met deze grote ondernemingen. Futura Composites heeft zulke relaties.

We bedenken het hier, we maken het hier

"De bedoeling is, dat we hier iets maken. Wij zijn een maakbedrijf. We hebben een heel uitgebreide ingenieursafdeling, ter ondersteuning van producten en om klanten te helpen. We bedenken het hier en we maken het hier", verteld Martino. Vijfentwintig jaar geleden, in 1991, kwam hij uit Italië naar Nederland. Hij sprak geen woord Nederlands. Hij ging werken bij Futura Composites en mocht direct aan de slag: in de werkplaats en de kantine, om schoon te maken. Het was de beste opleiding ooit, verteld Martino. "Ik kon direct de mensen leren kennen, de taal leren en begrijpen wat ze hier deden." Ooit een idee van de toenmalig directeur, nu doen ze het nog steeds zo. De meeste ingenieurs studeerden bij InHolland en komen hier als stagiair. Een deel van hun opleiding is meewerken in de werkplaats. Zelf de machines bedienen, zelf iets maken. Daarna groeien ze door. Bij Futura Composites moet je iets kunnen bedenken en het vervolgens uitvoeren.

Eén typemachine

Het was wennen voor de net afgestudeerde ingenieur Robotica en Kunstmatige Intelligentie, die dagelijks met computers werkte. Het was een puur mechanisch bedrijf, niet elektronisch en voor hem de prehistorie van technologie. Toen Martino bij Futura kwam, was er één typemachine. Bij Futura waren ze wel al bezig met het maken van onderdelen voor MRI-scanners voor Philips. Ook al wist men toen niet precies hoe een MRI-scanner werkte, ze konden het wel maken. Een gewone machinefabriek, met draaibanken maar geen ingenieurs. Sinds het jaar 2000 zijn ze gegroeid. Er werken nu vijfenzeventig mensen en met de komst van ingenieurs laat ook de omzet een stijgende lijn zien, en doet dat nog steeds.

Martino is begonnen als ingenieur en heeft diverse managementfuncties gehad. Tegenwoordig is hij managing director en verantwoordelijk voor het hele bedrijf. "En ik ben inmiddels zelf ook een beetje West-Fries geworden", lacht Martino, "met een Italiaans vleugje!"

Mist hij de techniek niet, nu hij vooral een leidinggevende taak heeft? Alles draait hier om techniek, vindt Martino. Bovendien gaat hij af en toe de fabriek in om iets uit te proberen. Soms heeft hij de behoefte om met projecten mee te doen en werkt dan samen met de ingenieurs. Hij is erg nieuwsgierig, dus aan dat verlangen wil hij soms tegemoet komen.

MRI-scanner die ook kan bestralen: een revolutie

Een project waar hij als ingenieur aan meewerkte was de MRI-scanner van Philips. Hij bedacht de componenten van composiet en was zelf proefpersoon. MRI-systemen zijn ontzettend complex en verlangen absolute precisie en betrouwbaarheid. De cilinder en de patiënten-tafel zijn onder andere van composiet. Futura Composites ontwerp, ontwikkelt, maakt en test alle onderdelen. De eisen die aan het ingenieursteam, het kwaliteitsteam en de fabriek gesteld worden zijn extreem hoog. Elk volgende onderdeel dat ze maken, moet exact hetzelfde zijn als het voorgaande.

Bij het Utrechts Medisch Centrum staat een systeem, waarin mensen bestraald kunnen worden in een MRI-scanner. Wereldnieuws, want met het systeem kunnen tumoren live gevolgd worden tijdens de bestraling en kan men veel effectiever en in een kleiner gebied bestralen. Mensen in een scanner bewegen, daarom wordt een groter gebied bestraald. Dat hoeft met deze nieuwe techniek niet meer. Voor dit systeem van beeldgestuurde bestraling, maar ook voor alle andere MRI-scanners van Philips, is Futura Composites de partner die de composiet onderdelen maakt. Een MRI-scanner bestaat uit een holle cilindrische magneet waarin de patiënt wordt geschoven, daarom moet alles eromheen van materiaal zijn dat geen magnetisme geleid en stabiel is, zoals composiet. Composiet onderdelen die geen afwijkingen mogen hebben, die maakt Futura Composites.

De Martino Paradox

Martino bedacht met zijn eigen brein het composiet onderdeel van de scanner. Toen de MRI-scanner eenmaal gereed was, ging hij er zelf in om het te testen als proefpersoon. Het apparaat scande het brein dat mede verantwoordelijk was voor het bestaan ervan. De bedenker wordt doorgelicht door zijn eigen creatie.

Maximaal vermogen uit wind

Momenteel werkt Futura Composites mee aan een zeer geavanceerde windturbine voor een nieuw te bouwen Amerikaans windpark. De meeste onderdelen van de turbine moeten trillingsvrij en dus van composiet zijn, en worden door Futura ontwikkeld en gemaakt. De windturbines bestaan niet, zoals we gewend zijn, uit een paal met drie rotorbladen, maar uit een soort carrousel en een magnetisch veld waardoor de turbine vrij ronddraait en geen wrijving heeft. Geen mechanische koppelingen, geen tandwielen die slijten, geen onderhoud. Maar wel: maximaal vermogen uit wind.

Van de oceaanbodem tot op de maan: je vindt er innovatiekracht in composiet van Futura Composites.

Heerhugowaard: place to be

In Heerhugowaard zijn ze inmiddels gewend aan voornaam bezoek uit het buitenland. Met regelmaat ontvangen ze bezoekers van grote bedrijven. Zo belde iemand van Siemens op een dag met Martino, voor een gesprek. 'Maar waarom wij?', vroeg Martino de man die een tijdje later tegenover hem zat in zijn kantoor. Martino gaat staan en citeert met een mengeling van Italiaans en Duits accent: "Mister Borgo, if the company we need is in New Zealand, we go to New Zealand. If the company is in China we go to China. Today, we are in Heerhugowaard." Siemens is uiteraard een van de grootste spelers wereldwijd, dus bij Futura Composites zijn ze er trots op dat Siemens klant is. Het zegt alles over de kwaliteit.

En dat weten ze ook bij Ferrari. Coureurs van de Formule 1 testen elk circuit in een simulator bij Ferrari. Voor die simulator maakt Futura composiet onderdelen, sinds een dame van Ferrari langskwam bij Martino. En ze parkeerde natuurlijk voor de deur in een vuurrode Ferrari? Nee hoor, zegt Martino een beetje sip, ze reed een Ford.

Potentie van composiet in Noord-Holland is enorm

Futura Composites werkt ook met subsidies en zet deze in voor ontwikkelingstrajecten. Dat levert innovatie op. Zo participeren ze in het Europees gesubsidieerde Horizon 2020, met een ontwikkelingsproject om borstkanker vroeg te kunnen detecteren (lees meer op: www.hypmed.eu). En onlangs heeft Futura Composites via de Provincie Noord-Holland subsidie gekregen uit EFRO, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Met de subsidie van drie miljoen euro kunnen bedrijven en kennisinstellingen in Noord-Holland kennisuitwisseling stimuleren en innovaties versnellen. De twaalf bedrijven en zes kennisinstellingen investeren met elkaar ook een aanzienlijk bedrag van twee miljoen euro. En dat is hard nodig, want de enorme potentie van de composietbedrijven in Noord-Holland wordt nog te weinig benut. 

Meer weten?

Website: Futura Composites

Futura Composites ontwerpt, ontwikkelt en maakt industriële componenten in composiet voor o.a. medische apparatuur en toepassingen in petrochemie, defensie, maritiem en ruimtevaart. Futura Composites is een onderdeel van Tesla Group in Engeland.

Waarom is Futura eigenlijk onderdeel van Tesla?
Tesla Engineering maakt supergeleidende magneten voor o.a. MRI Scanners en deeltjesversnellers zoals CERN in Zwitserland. Een bedrijf in magnetisme gebruikt veel composieten, want composieten geleiden geen stroom. Futura en Tesla waren tot 2000 concurrenten in een markt waarin alleen zij marktleiders waren. Tesla is met de hulp van Philips eigenaar geworden van Futura. Ze werken sindsdien constructief samen op commerciële basis.

Meer weten over subsidie EFRO?

Neem contact op met het Ontwikkelingsbedrijf, contactpersoon: Waronne Sint, wsint@nhn.nl 
Wij helpen u graag verder. of ga naar de website van de EFRO webportal, Kansen voor West: http://www.kansenvoorwest2.nl/nl/

 

< terug naar het overzicht



 
 


Gerelateerde verhalen