Een futuristisch schip, grijs staal met zwaar geschut op het dek en traag draaiende radars, trekt voorbij aan de Oude Rijkswerf. Een driemaster ligt op de rede te wachten, de zeilen gestreken.

Willemsoord: 't nautisch DNA leeft!

Een ander vaart behoedzaam de haven binnen, de wind slaat het zeil bijna uit de lijken*. We wanen ons even in het verleden. Je kunt het bijna horen: het roffelen van hamers, het snuiven van paarden, timmermannen die de werf bouwen. Voor Napoleon was Den Helder een belangrijk punt en de noordelijkste oorlogshaven van zijn keizerrijk. Het is ook de plek waar Hans Broekmeulen samen met heel Willemsoord ons nautisch DNA in leven houdt.

Zichtbare historie 

We zijn op Willemsoord, een plek die begon met een idee van Napoleon. Op 15 oktober 1811 kwam de keizer naar Den Helder met een plan om in hoog tempo het marine-etablissement 'de Werf', een verbindingswal en  forten te bouwen. Louter een klein jaar later, in 1813, komt Napoleon ten val. En koning Willem I, de eerste Oranjevorst na het keizerrijk, laat alsnog het plan met een scheeps- en onderhoudswerf van Napoleon bouwen: Willemsoord.

We rijden door Den Helder, langs het water om Willemsoord heen. Een lange rij auto's is op weg naar Texel. Bij de brug slaan wij af. Daar staat een stevig gebouw, met dikke muren, dat als een massieve gigant uitkijkt over de Oude Rijkswerf. Schepen trekken al twee eeuwen aan deze toren voorbij. We zijn in het voormalige stoommachinegebouw, pal naast de entree van Willemsoord - nu het kantoor van Willemsoord BV en bezoekerscentrum. Hier stonden ooit negen pompen die het enorme droogdok leegpompten. Daar werden de schepen onderhouden. Na de bouw van Dok 2 in 1862, werd het de opslag voor graan. De toren is nog steeds bekend als het 'graanpakhuis'. In de Tweede Wereldoorlog werd het graanpakhuis verstevigd met beton. De geschiedenis is zichtbaar op Willemsoord. De toren is tegenwoordig de stek van Hans Broekmeulen, sinds 2012 directeur van Willemsoord BV. Een man met ideeën en met een daverende stem waar hij enthousiast mee vertelt over de Rijkswerf. 

 

Sail Den Helder trekt zo'n vierhonderdduizend tot vijfhonderdduizend bezoekers aan uit heel Nederland en buitenland.

 

 

Willemsoord: dé uitgaansgelegenheid van de regio

Het eerste wat je je afvraagt als je op Willemsoord bent, is waarom mensen die de boot nemen naar Texel, dwars door Den Helder rijden, direct de boot opstuiven en Willemsoord links laten liggen (of rechts eigenlijk voor de meesten, afhankelijk waar je vandaan komt). Hans Broekmeulen verbaast het niet: toeristen op weg naar de eilanden willen maar één ding en dat is zo snel mogelijk met TESO naar de overkant, denkt hij. Hans: "Je moet ze niet uit die rij naar de boot willen plukken. Zijn ze eenmaal rustig op hun vakantiebestemming op Texel aangekomen, ja dan kunnen ze best een dagje naar Willemsoord komen, met de fiets bijvoorbeeld want dat is heel goedkoop."

Soms is het zo druk op Willemsoord dat je je moet afvragen of je mensen op weg naar de eilanden wel moet aantrekken. Er is zo ontzettend veel te beleven, dat trekt al veel mensen aan. Je vindt er het Marinemuseum, dat heel populair is en steeds meer bezoekers trekt. En het unieke Reddingsmuseum Dorus Rijkers is hier. Je kunt er gezellig wat eten en drinken, er is een jachthaven met veel bijzondere schepen en een echte onderzeeër waar je zelf in kunt. Je vindt er nautische winkeltjes, tentoonstellingen en een moderne schouwburg, casino en bioscoop. In de Museumhaven ligt onder andere het schip Très Hombres, met een prachtig verhaal over de duurzame vaart. En Willemsoord is het middelpunt van Sail Den Helder, een meerdaags nautisch evenement met allure, dat gecombineerd wordt met de veelbezochte Marinedagen. In 2017 is het weer zover en worden zo'n vierhonderdduizend bezoekers verwacht. Willemsoord is een unieke culturele locatie met het vermogen om dé uitgaansgelegenheid van de regio te worden. Bovendien is Willemsoord cultureel erfgoed dat hard op weg is, kostendekkend te zijn. Om dat voor elkaar te krijgen moet je met elkaar samenwerken en mag je je eigen belang niet voorop stellen. De samenwerking in het team om Hans heen zorgt voor een goede voedingsbodem voor nieuwe ideeën. Hans: "Het klankborden met de Raad van Commissarissen is prettig, we stemmen met elkaar de mogelijkheden af."

Ze moeten je kennen om je iets te gunnen

Voordat Hans directeur werd van Willemsoord, had hij al een ondernemende carrière op het gebied van toerisme en recreatie en hield hij zich bezig met vraagstukken over hoe je een gebied leuker maakt voor bewoners en bezoekers. Dat doe je samen met mensen, en die moeten je een beetje kennen om iets met je te delen, is zijn ervaring. Zo werkt het ook op Willemsoord. "Iedereen kent me. Als ik ergens nieuw ben, ga ik de eerste maanden bij iedereen op bezoek en vraag ik iedereen naar wat ze doen", vertelt Hans. En dat wordt op prijs gesteld. Mensen moeten je iets willen gunnen, en dat kan alleen als je een band met ze opbouwt. Je doet het tenslotte samen.

Smaakmakers van toen

De VVV in oude stijl is verdwenen en opgenomen in het huidige bezoekerscentrum op Willemsoord. Een plaats als Den Helder heeft veel toeristische bezienswaardigheden en dus goede gastvrouwen en gastheren nodig, meent Hans.

In de jaren negentig stond het VVV van Noordwijk, waar Hans toen directeur was, nog de hele dag vol met mensen die een kamer wilden boeken en geld wisselen. Met de komst van internet en de Euro is het stukken minder druk geworden bij de VVV’s. Het geld uit toeristenbelasting zou geherinvesteerd moet worden in toerisme. Het enige waar het VVV nu nog geld mee verdient, is de cadeaubon. Maar boekingen en geld wisselen, dat waren ooit de smaakmakers, vertelt Hans met glunderend gezicht. Het waren mooie tijden, zegt hij lachend: "In één woord geweldig!" Helaas is niet iedere VVV meegegaan met de tijd en heeft men te laat het internet omarmd. Het is een balans tussen visie hebben en ergens naar handelen. Tussen denken en doen. De kosten gaan voor de baten uit en dat snapt men hier in Den Helder goed. Hier is een zakelijke mentaliteit. 

Met elkaar één visie

Het hebben van een lange adem, daar went Hans nooit aan. Voordat je iedereen zover hebt om mee te doen, duurt het lang. Maar iedereen is onderdeel van het proces. En als je alle promotie van een regio enkel vanuit de ondernemers laat plaatsvinden, zou dat ook niet werken, vindt Hans. Ondernemers kunnen veel betekenen als het gaat om het geheel en iedereen mee moet doen. Ze kunnen anderen overhalen met goede argumenten. Bijvoorbeeld dat het allemaal om de toerist en de congresganger draait. Als je met elkaar één visie hebt, kun je heel veel doen samen. Door je eigen belang ondergeschikt te maken aan het algemeen belang. Probeer eerst maar duizend man naar Den Helder te krijgen. Waar ze dan allemaal slapen en eten, doet er pas toe als je die duizend man hebt. Dat moet men nog gaan inzien, meent Hans. "We moeten eerst inzetten op het werven van mensen. Mensen krijgen meer vrije tijd en gaan er vaker een paar dagen tussenuit. Het is goed toeven in de Kop van Noord-Holland; er zijn leuke dingen om te doen en er zijn voldoende hotels, campings en bungalowparken. Maar veel mensen denken nog steeds dat Den Helder ver weg is." Behalve als er een groot evenement is, zoals Sail, dan weet iedereen het te vinden en zijn hier zo'n vierhonderdduizend tot vijfhonderdduizend mensen. En die komen écht overal vandaan. Als je iets te bieden hebt dat uniek is, dan komen de mensen vanzelf. Probleem is, dat veel mensen in deze regio niet eens weten wat er allemaal voor leuke dingen zijn. En als wij het al niet weten, hoe weet de toerist het dan? Daar moeten we nog veel meer aan doen. Bijvoorbeeld met een paspoort voor Den Helder waar leuke dingen in staan om te doen in Den Helder en omgeving en welke korting je kunt krijgen. 

Tijd om na te denken

Net zoals het paspoort moeten nieuwe dingen ontwikkeld worden om mensen te trekken naar Willemsoord. Hans woont in Sassenheim, anderhalf uur van Den Helder. Van de tijd in de auto maakt hij gretig gebruik, dan is er tijd om even rustig na te denken over Willemsoord. Het moet een plek worden waar veel gebeurt. En Hans wil mensen betrekken bij de dynamische organisatie die Willemsoord momenteel is. In de auto denkt hij daar over na. "Ik vind dat heerlijk, dat moment van zelfreflectie, en natuurlijk vind ik mezelf heus wel eens een stommerd, dan vind ik dat ik het anders had moeten doen. In de auto kan ik iemand nog even bellen."

Veel leuke plannen

Een paar keer per jaar is er een borrel en legt Hans aan iedereen uit wat er gebeurt op Willemsoord. Bijvoorbeeld over de Clipper Round the World Yacht Race: die komt dit jaar naar Willemsoord. Ze varen langs zestien iconische wereldhavens, één daarvan is Den Helder. Twaalf enorme jachten met twintig man aan boord. Volgend jaar is Sail Den Helder, dat wordt nu door de organisatie van SAIL voorbereid. Sinds januari zit het kantoor op Willemsoord. In 2017 zullen de meest bijzondere schepen ter wereld te zien zijn, hier en buiten op de rede. Er zijn veel leuke plannen zoals het horecaplein, waar iedereen die betrokken is bij Willemsoord, hard aan werkt. Samen en met een visie, dan lukt dat en kan Willemsoord de uitgaansgelegenheid van het Noorden worden. Met de vele activiteiten georganiseerd door de Museumhaven en de nautische monumenten, houdt Willemsoord ons nautisch DNA levend.

Check de website voor meer informatie

*Lijken is een term voor het touw dat rondom een scheepszeil wordt vastgenaaid om het scheuren er van te voorkomen. In letterlijke zin is dus uit de lijken geslagen, uit de rand gescheurd.

 

< terug naar het overzicht



 
 


Gerelateerde verhalen